Zoekmachine optimalisatie

SEO, SEA & Website optimalisatie, het zijn allemaal termen die mogelijk nogal intimiderend of vreemd overkomen. Vaak hebben mensen er wel iets over gehoord of gelezen, maar hoe zorg je er nou gewoon voor dat je website gevonden wordt? Daar komt ook nog eens bij dat vooral Search Engine Optimization (Zoekmachine optimalisatie) vaak een combinatie is van veel factoren en dat maakt het er niet makkelijker op. Feit blijft dat als je een website maakt, dat hij ook gevonden moet worden.

SEO

“Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.”

Bron: Wikipedia

Wat SEO dus eigenlijk is, is het proces dat nodig is om meer relevant verkeer naar je website te krijgen. Het aantal “hits” doet er immers niet toe, het gaat er om hoeveel echt ge├»nteresseerde bezoekers je hebt. Liever tien mensen die potentieel klant zijn, dan honderd passanten, toch?

Om dit te bereiken dient de website dus op zo’n manier opgebouwd te zijn, dat zowel de bezoekers, als de zoekmachines weten waar je website over gaat. Een duidelijke structuur en inhoud is daarbij onmisbaar.

SEA

“Zoekmachinemarketing, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing is het specialisme dat webpagina’s vindbaar maakt bij zoekdiensten. Dat wil zeggen dat een webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan als een zoekmachinegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt. Doordat de webpagina beter gevonden kan worden, verhoogt het de effectiviteit van de reclameuiting op internet.”

Bron: Wikipedia

SEA, ofwel Search Engine Advertising ligt dus heel dichtbij SEO, zou je denken. Feitelijk is het doel ook hetzelfde: zo hoog mogelijk staan in de zoekresultaten, als eerste gevonden worden.
Daar houdt dan ook de vergelijking direct op, want waar je voor SEO je website aanpast door andere teksten te plaatsen, afbeeldingen toe te voegen of de techniek omgooit, betaal je bij SEA voor je plaatsing.
SEA is het beste te vergelijken met een reclame-uiting als een tv-commercial, waar (in deze vergelijking) SEO meer de mond-op-mond reclame is. Beide hebben hun doel en wij adviseren graag welk gereedschap het beste past bij jouw doel.

Wil jij ook beter gevonden worden?